Story listening

Story listening

donderdag 22 oktober 2015

Storytelling als duizenddingendoekje (deel 1)


Naarmate ik me meer in storytelling – die oervorm van communiceren – verdiep, sta ik versteld van wat je er allemaal mee kan. Twee vormen kennen we allemaal. Maar daarnaast zijn nog veel meer mogelijkheden. En lang niet allemaal bevinden ze zich (uitsluitend) binnen ons vakgebied. 

Een van de bekendste vormen is organizational storytelling: de inzet van verhalen van medewerkers om een organisatieverandering te ondersteunen en betekenis te geven. We hebben inmiddels een heel legertje verhalenophalers, die er al meer dan een jaar druk mee bezig zijn bij de gemeentelijke transitie. Inmiddels staan al meer dan honderd inspirerende verhalen van collega’s verzameld op een verhalenpagina.

Corporate storytelling draait meer om het verhaal van de organisatie als zodanig. Het geeft de organisatie een ‘ziel’ door bijvoorbeeld haar geschiedenis te laten zien of gedeelde waarden te verbeelden. Dit verhaal kan intern ingezet worden, zoals het filmpje dat onlangs bij 1Week voor 1Amsterdam vertoond werd, of extern zoals dit filmpje van IBM dat het diversiteitsbeleid van het bedrijf illustreert. 

Aanpak focuswijken 
In Amsterdam Zuidoost werk ik met een vorm die ik vooralsnog maar even ‘storytelling in de wijk’ noem. In de VS is meer ervaring met ‘storytelling in communities’ maar hier in Nederland ben ik nog altijd naarstig op zoek naar mensen om ervaringen mee uit te wisselen. Ik werk voor een groot verbeterprogramma – de aanpak focuswijken – waarbij in twee jaar tijd veel extra geïnvesteerd wordt in de kwetsbaarste wijken. Het programma bestaat uit tientallen projecten, waarvan er veel over activering gaan. Bewoners moeten – met een beetje hulp – zelf actie ondernemen om uit hun achterstandssituatie te komen.

Hoe kan communicatie bijdragen aan die activering? Tijdens de invulling van de communicatiestrategie, vroeg ik me af: wanneer worden mensen actief, gaan ze iets doen? Dan moeten ze zich eerst geïnspireerd voelen. Dat lukt niet door een peptalk van de stadsdeelvoorzitter, een fraaie folder in de brievenbus of een poster in een bushokje. 

Inspireren met verhalen 

Mijn theorie – nou ja, meer dan een theorette is het niet – is je mensen kunt inspireren en activeren met een persoonlijk verhaal van iemand in wie ze zich herkennen. Stel, je buurvrouw – ook alleenstaande moeder, werkloos en in de schulden – vertelt open en eerlijk over haar problemen. Ze vertelt ook hoe ze een stap in de goede richting heeft gezet en dat het nu beter met haar gaat. Dan denk je wellicht: hé, dat is dan misschien ook wel iets voor mij.

Op basis van die aanname heb ik de afgelopen anderhalf jaar ruim tachtig verhalen uit de focuswijken ‘opgehaald’ en gedeeld met de doelgroepen – via kranten, op social media en live op bijeenkomsten.

Naast bovenstaande drie vormen zijn er nog (veel) meer manieren waarop je storytelling in kunt zetten, bijvoorbeeld als onderzoeksmiddel, om te illustreren of te confronteren. Daarover in de volgende blog meer. En dan ook over mijn favoriete, ontroerende ‘bijwerking’ van storytelling.

Deze blog verscheen op 27 november 2014 op het intranet van de gemeente Amsterdam.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten